SIAPALAH AKU TANPA MEREKA..

SUDI-SUDILAH KLIK DAN TINGGALKAN LINK KAT SINI..

Selasa, 7 Disember 2010

AKU DIKEJAR BAYANG HITAM.....

Selamat menyambut Maal Hijrah kepada semua umat Islam di seluruh dunia. Semoga tahun 1432 Hijrah membawa kita selangkah lagi kehadapan ke arah kesempurnaan.....









Sempena sambutan Maal Hijrah ini...... tiba-tiba aku teringat dan tersedar betapa aku merupakan antara insan yang amat bertuah di muka bumi ini kerana Allah telah memberikan aku hidayah..... mengenali dan seterusnya mencintai Islam....... jauh lebih bertuah berbanding ramai lagi mereka di luar sana....




Walaupun kisahnya sudah berbelas tahun berlalu.....tapi rasa syukur itu masih menebal dalam diri. Mengimbau detik itu... air mata syukur akan jatuh membasahi bumi. Aku dilahirkan dalam keluarga yang kecil, atuk anak tunggal.... ibu anak tunggal dan ditakdirkan aku juga anak tunggal.... Aku tinggal bersama atuk dan nenek setela Ibu dan Daddy berpisah.... kerana Ibu harus berkerja untuk membesarkan aku.....

Ketika seorang Ustaz dihantar mengajar di sekolahku di SRK Bundung, Tuaran.... aku antara pelajar yang paling membencinya.... Ustaz Abdullah Pardi merupakan seorang pendidik yang sangat sabar dan amanah pada tanggunjawabnya kerana dia tidak pernah membenciku walaupun aku amat biadap padanya.... Satu ketika dia pernah berbisik padaku yang dia akan pastikan aku akan mencintai agamanya.... dan aku dengan kebiadapanku, mentertawakannya dengan penuh sindiran....

Allah Maha Pengasih... Suatu petang.... ketika aku berjalan pulang dari rumah teman di rembang senja... tiba2 aku diburu ketakutan, bagai ada sesuatu yang mengekoriku di balik pepohon getah.... biasanya perjalanan hanya mengambil masa dalam 20 minit sahaja tapi petang tu.... aku merasakan rumah atuk tidak juga kelihatan walaupun aku sudah keletihan berjalan.... Bayang hitam di balik pepohon getah semakin menghampiri dan semakin laju... sesekali aku terdengar ranting-ranting getah patah bagai dipijak sesuatu.....

Mentari sudah tidak kelihatan.... hanya tinggal kaki langit yang berwarna jingga... Ketakutanku semakin menggila. Aku mahu menjerit tapi siapa yang akan mendengar jeritanku di tengah-tengah kebun getah di waktu-waktu begitu.... Aku teringatkan pesanan Ina sebelum aku pergi tengahari tadi... 
" Uda kobuai ogi.... kumoruhai" ( Jangan lama ye... pergi kejap je ). Leka bersembang... aku jadi lupa akan pesanan Ina... 

Tiba2 aku terdengar hembusan nafas yang kasar... seakan-akan di belakangku.... aku menoleh sepantas kilat tapi tiada siapapun di belakangku.... hanya pohon-pohon getah yang kaku... Aku berlari sekuat hatiku.... Nasib aku agak malang bila kakiku tersadung akar getah... Bedebuk! Aku tergolek... Aku meraba lututku dan aku merasakan ada cecair membasahi tapak tanganku.... keadaan yang semakin gelap menyebabkan aku tidak pasti adakah itu darah atau air lopak... Aku menciumnya... Hanyir! Tahulah aku.... rupanya lututku berdarah... patutlah aku terasa amat perit. Aku cuba bangun tapi terlalu sakit! Aku dengar ranting-ranting kayu tidak jauh dariku bagai dipijak sesuatu.... nafas kasar semakin jelas diselang-seli dengan bunyi mengilai yang memanjang... Aku menangis ketakutan.... Aku kesorangan di tengah-tengah kebun getah...

Ketika itulah aku terdengar alunan Azan yang mendayu-dayu.... semakin lama semakin jelas. Aku tidak pasti dari mana datangnya bunyi azan tersebut kerana setahu aku.... hanya ada sebuah masjid di seberang sungai nun jauh di balik bukit.... mustahil suara orang Azan boleh kedengaran dan selama ini.... aku tidak pernah mendengarnya... Bunyi2 menakutkan yang kudengar tadi hilang tiba2... Dadaku lapang selapang-lapangnya.... Ketakutanku lenyap serta merta.... Kesakitanku juga tiba2 berkurangan... Aku bangun perlahan-lahan dan meneruskan perjalananku.... Rupa-rupanya aku sudah hampir dengan rumah atuk.... Aku mejerit memanggil Ina... Ketika Ina dan Ama tiba... suara Azan itu serta-merta hilang di bawa angin... Aku deman selama 2 minggu. 

Selepas itulah aku menyuarakan hasratku memeluk Islam kepada Ustaz Abdullah Pardi.... dia tersenyum dan mengalirkan airmata kesyukuran...

p/S.... semua gambar diambil dari web google. Kisah ini benar-benar berlaku pada penulis 22 tahun lalu.....


17 ulasan:

acik mimi berkata...

salam...
saya blogger baru...kalau sudi masukkan link anda dalam post saya yg terbaru...
sedikit ilmu blogwalking untuk di kongsikan bersama pada semua sahabat blogger..
Thanks..

Sasa Al-Sharif berkata...

ish kak, seram bulu tengkuk baca pengalaman kak tu

immukmin berkata...

salam kak fuzjee...hheheheh...suke bace cerita akak..emm...peristiwa ni berlaku..kat akak ke??? hohohoho..... takjub sy membacanya..hebat...suke2... rasa mcm terharu dan sebak bile bace di perengan terakhir tuh.... kalu ini cerita akak...atau sape2 pun...dia mesti seorang yg hebat... alhamdulilah...

Fuziani JSR berkata...

Mimi : Terima kasih singgah di blog akak... Teruskan berblog.... pasti ada kepuasan... tapi biarlah ikhlas.

Fuziani JSR berkata...

Sasa : Mungkin tidak ramai yang percaya tapi itulah pengalaman yang telah mengubah hampir keseluruhan hidup akak...

Fuziani JSR berkata...

immukmin : Wa'alaikum salam... Ye, peristiwa ni berlaku pada akak lebih kurang 22 tahun lalu. Akak bukanlah insan yang hebat cuma akak merasakan yang akak insan yang bertuah kerana antara insan yang diberikan hidayah oleh Allah ketika usia masih muda....

immukmin berkata...

insyAllah...yang baik itu datang daripada Allah....

Sumandak Kinabalu berkata...

Belum terlambat lagi kan...Selamat Menyambut Maal Hijrah

Seram juga ni cerita. Walaupun tidak pernah mengalami peristiwa begini tapi pengalaman tu cukup berharga untuk dijadikan pedoman hidup. Walaupun ngeri tapi saya percaya setiap yang terjadi itu pasti ada pengajaran disebaliknya...

DKosongLapan berkata...

Salam Yong....
ini bukan 1st time awok ke blog mike....
errr....mike paham ke??? isshhhh...takkan tak paham kot......kalo tak paham tanye dekat si Yop samad kite.....
Alhamdulillah......
Rnacangan Allah tu kite tak bulih nak sangke....tapi kalo Dia kate jadi lah....make jadile ia.....KunFaYakun.....
Alhamdulillah...moge Yong menjadi muslimah yang diberkati Allah senantiase.....

P/S: gaye mike berceghite udah same macam laki mike pulak Yong.....

Fuziani JSR berkata...

Sumandak : TQ sb sudi membacanya.... Betul tu, setiap kejadian ada pengajaran disebaliknya.....

Fuziani JSR berkata...

D08 : Paham... udoh lame bebenor duk berulang ke Kuale, duk dgn deme yg pekat bebenor Peghoknye...
TQ... semoga kita semua menjadi hambaNYA yang sentiasa diberkati....

p/s : Same ke??? ate... die yang banyok ngajo awok nulih ni....

tiefazatie berkata...

alhamdulllilah..syukur la akak diberikan hidayah waktu usia muda..cuma agak menakutkan la plak cte akak nie..btw..akak..try ah buat novel..pasti best nie!hihi..suka baca cte2 akak..

psst...ifa ada byk gak pengalaman2 yg camnie..hihi..xtau la nape..disukai kot..hihi

Fuziani JSR berkata...

Ifa : Akak cdg nak beri kat immukmin.... minta dia tolong buatkan...

Akak tau kenapa ifa bnyk pengalaman mcm ni.... sb ifa comel... tu disukai... hihihi..

Cik Su berkata...

wow..dah syat la.. alhamdulillah dah masuk islam

DiNa berkata...

aduh t.cer!!mremanggg mmanja blu roma sy bace..agk seram 2...tp Alhamdulillah...sbb kjadian 2 t.cer dh mmelok agama Islam...

Cookie GuRl berkata...

Aku Suka Crita nie...

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah...penuh nilai dan pengajaran. Di samping banyak nilai estetika , simile, personafikasi, dsb. Ungkapkanlh penglaman anda yg akn memenuhi jiwa yg kekosongn.

LIKE DISINI

Layout