SIAPALAH AKU TANPA MEREKA..

SUDI-SUDILAH KLIK DAN TINGGALKAN LINK KAT SINI..

Jumaat, 15 Februari 2013

SOLAT DI BALKONI SURAU......

Hari ini ada kuliah bulanan di Pejabat Agama Daerah Sabak Bernam jam 5 petang sedangkan waktu Asar masuk jam 4.51pm. Jarak rumahku dgn PAID lebih kurang 16km, bermakna aku dan ibu kenalah solat Asar dlm perjalanan. Tiba di masjid, jam sudah menunjukkan pukul 4.50pm. Seganlah pula sb ramai jemaah lelaki masih berdiri dan bersembang di hadapan masjid. Aku dan ibu mengambil keputusan untuk bersolat di surau berdekatan PAID. Ketika kami tiba, tinggal dua orang jemaah sedang bersembang di tempat pakir kereta. Ketika aku keluar dari kereta, salah seorang jemaah itu bertanya samada kami singgah untuk bersolat. Aku mengiyakannya. Alhamdulilah, peramah. Kemudian dia bertanya lagi....."Ada bawa telekung ke?" Aku menjawab, " Ada pakcik". "Haaaaa.... boleh-boleh", katanya. Hatiku berdetik, mungkin surau tu tak menyediakan telekung atau mungkin telekung dibasuh. Kedua-dua jemaah itu kemudiannya beredar.

Memandangkan aku dan ibu mengejar masa maka kamipun bergegas ke ruang wuduk wanita di tepi sebelah kiri bangunan surau. Sempat aku melihat sekitar...."cantik dan bersih surau ni", detik hatiku. Setelah selesai berwuduk, akupun  bergegas ke ruang solat perempuan. Alamak! Kunci pula pintunya. Aku cuba membuka pintu hadapan, pun berkunci. Aku ke sebelah kanan bangunan surau.... ada pintu! Laaaaaa berkunci juga. Bila kembali di ruang hadapan, barulah aku perasan..... ada sejadah disediakan di luar. Barulah aku faham kenapa pakcik tadi bertanya ttg telekung. Sedih.... tapi mereka mungkin ada alasan sendiri. Alhamdulilah..... masih ada ruang utk kami menunaikan kewajipan kami. Maka aku dan ibu bersolatlah di ruang balkoni surau. 


Ibu sedang bersolat....

1 ulasan:

ctpayong berkata...

akhir zaman > rumah Allah berkunci atas tujuan keselamatan? ok abaikan kenyataan itu.

sentiasa bawa telekong ke mana-mana demi kemudahan.

LIKE DISINI

Layout