SIAPALAH AKU TANPA MEREKA..

SUDI-SUDILAH KLIK DAN TINGGALKAN LINK KAT SINI..

Khamis, 11 Ogos 2011

CONGKAK..... MEMANG BERHANTU!!!!!!




Pada 10hb. Ogos  ( Semalam ) saya telah diminta oleh ketua Panitia Sejarah untuk membantu dalam pertandingan congkak di sekolah kami yang diadakan sempena bulan kemerdekaan. Bab-bab main congkak ni... saya mmglah tidak begitu arif.... sekadar boleh bermain dan yang pastinya selalu kalah.
Alhamdulilah... Seramai 44 orang peserta telah mengambil bahagian yang terdiri daripada pelajar tingkatan 1 sehinggalah pelajar tingkatan 6. Pertandingan diadakan selama 4 jam untuk mendapatkan pemenangnya dan saya rasa seronok sepanjang pertandingan terutama melihat gelagat para pelajar.

Bukan setakat pelajar Melayu sahaja yang mengambil bahagian, pelajar Cina pun ada yang  berminat

Sampai hakim terpaksa berdiri di atas kerusi untuk memastikan peserta tidak menipu

Lihatlah gelagat salah seorang peserta yang terpaksa berdiri untuk memastikan keselesaan bermain


Kelihatan hakim sedang memastikan siapakah pemenangnya. Hakim juga dipilih kalangan pelajar yang arif dengan permainan ini.
Tertarik dengan permainan ini maka saya cuba mendapatkan sedikit maklumat berkaitan dengan asal-usul permainan ini. Sekiranya berminat mengetahui lebih lanjut.... sila klik disini.

Congkak yang dipercayai berasal daripada dunia Afrika atau Arab, bergantung kepada teori mana yang anda percayai. Bagaimanapun, bukti tertua yang dijumpai oleh cari gali purba yang dibiayai oleh Persatuan National Geographic menjumpai kepingan batu kapur yang mempunyai dua liang selari bertarikh semenjak 5000 hingga 7000 SM di masa kini Jordan.
Dari Timur Tengah, permainan ini tersebar ke Afrika. Congkak tersebar ke Asia melalui pedagang-pedagang Arab.
Di Asia Tenggara, congkak mungkin berkembang dari Melaka memandangkan negeri ini merupakan pusat perdagangan pada waktu dahulu.
Kanak-kanak di Kepulauan Caribbean juga bermain congkak. Congkak dipercayai sampai ke sana melalui perdagangan hamba. Di sana, congkak dikenali sebagai warri atau awari. Di Indonesia, congkak dikenali dengan nama congklak, di Filipina, sungka.
Pada zaman dahulu, golongan istana bermain congkak dengan menggunakan papan congkak yang berukir mewah, sementara dalam kalangan rakyat jelata, ia sekadar dimainkan dengan mengorek lubang di dalam tanah dan permainan ini dapat diterima oleh semua kaum di Malaysia. Pada hari ini, permainan ini bukan sahaja dimainkan diseluruh dunia. 





4 ulasan:

eMMe berkata...

lama tak main congkak...kalo kite main, mesti sama2 kalah, hehehehe...

RojakPunya.blogspot.com berkata...

masa kecik dulu memang suka main congkak. lepas baca link tu baru tau congkak berasal dari arab.

CETUSAN SEIKHLAS RASA berkata...

eMMe : En suami dan anak2 pandai main congkak ni tapi kak ani mmg x reti... main guli boleh lah... hihihihi...

CETUSAN SEIKHLAS RASA berkata...

Rojak: Akak pun baru tahu permainan congkak ini berasal dari sana setelah membaca artikel tersebut..

LIKE DISINI

Layout