SIAPALAH AKU TANPA MEREKA..

SUDI-SUDILAH KLIK DAN TINGGALKAN LINK KAT SINI..

Ahad, 15 April 2012

HILANGLAH PAHITNYA BUNGA BETIK....


Bunga betik biasanya dijadikan ulam tapi ibu kata, bunga betik juga sedap ditumis seperti sayur-sayuran yang lain. Disebabkan rasa pahit bunga betik ni, saya memang tidak pernah terlintas untuk memasaknya sehinggalah ibu menyuarakan keinginannya. 

Maka pagi tadi, saya pergilah ke pasar Sungai Besar bersama ibu. Alhamdulilah.... jumpalah makcik yang jual bunga betik. Rm1 sepinggan kecil. Sayapun beli 2 pinggan. Seumur hidup saya, saya memang tak pernah masak bunga betik. Selalunya saya cuma rebus pucuk betik buat ulam kerana suami saya mengemarinya tapi sejak kebelakangan ni sukar untuk mendapatkan pucuk betik.

Maka ibupun mengajar saya cara memasaknya.
Bunga betik tu dipetik dari tangkainya kemudian direbus bersama pucuk daun Losing ( pokok senduduk ) untuk mengurangkan rasa pahitnya.  Selepas itu ditumis bersama ikan bilis yang ditumbuk kasar. Tada.......!!!!! Jadilah macam pic kat atas tu.
Tiba-tiba terbuka selera untuk mencubanya..... sedap juga dan yang pentingnya... tak pahit seperti yang dijangkakan. 

Ibu kata... baik dimakan oleh mereka yang mengidap penyakit darah tinggi. Terima kasih ibu..... Cuma anak-anak memandangnya dengan rasa pelik...
" Umi, nenek masak apa tu??? Pelik jer rupanye... Boleh makan ke???" Itulah anak-anak zaman moden..... Satu hari nanti, mereka akan tahu juga khasiatnya....

1 ulasan:

Outbound di Malang berkata...

Kunci keberhasilan adalah menanamkan kebiasaan sepanjang hidup Anda untuk melakukan hal - hal yang Anda takuti.
tetap semangat tinggi untuk jalani hari ini ya gan ! ditunggu kunjungannya :D

LIKE DISINI

Layout